Hamasin tekemien terrori-iskujen ja raa’an hyökkäyksen vuoksi Israel on noussut uutisotsikoihin, ja erityisesti monet kristilliset toimijat ovat seuranneet tilannetta aktiivisesti. Koska aihe on näin merkittävästi esillä, on syytä pysähtyä miettimään kuinka kristityn tulisi suhtautua konfliktiin sekä Israelin valtioon, ja kuinka voimme välttää esiin tulleita ylilyöntejä keskustelussa.
On ilmiselvää, että valtiolla on moraalinen oikeus sekä velvollisuus suojella kansalaisiaan hyökkäykseltä. Terrorismi ei ole hyväksyttävä protestin muoto vallalla olevaa, edes epäoikeudenmukaista esivaltaa kohtaan. Samoin on selvää, ettei puolustautuminen myöskään oikeuta minkälaisiin toimiin tahansa.
Käynnissä oleva konflikti on suora seuraus historiallisista ja poliittista tapahtumista ja päätöksistä, eikä tilanteelle ole tarpeen antaa poikkeuksellista hengellistä merkitystä. Perkele tietysti pyrkii aina luomaan epäsopua ja aiheuttamaan sotaa kaikkien ihmisryhmien välille, josta tässä näemme taas surullisen esimerkin. Ihmisten syntisyys on aina konfliktien takana.
Tähän konfliktiin on kristityn suhtauduttava samalla tavalla kuin muihinkin vastaaviin tilanteisiin. Tulee rukoilla ensinkin rauhaa, armahdusta ja apua sodan jalkoihin jääneille viattomille ihmisille sekä kääntymystä kaikille väärintekijöille.
Entä kuinka sitten tulee ajatella Israelin valtiosta? Samalla tavalla kuin Suomesta tai muistakin valtioista. Ne ovat Jumalan hallintavallan välineitä, joilla maallista elämää järjestetään. Israelin valtiota voidaan käsitellä poliittisesti, antamatta sille hengellistä erityisasemaa.
Raamatussa Israelin kansalla on toki poikkeuksellinen pelastushistoriallinen tehtävänsä, mutta tähän ei tule yhdistää Israelin valtiota, jonka tulee edustaa kaikkia alueellaan asuvia ihmisiä. Samoin Jumalan kansaan kuuluu nyt valinnan perusteella Kristuksessa niin juutalaisia, kuin myös pakanakansojen edustajia. Kuten Pietari kirjoittaa ensimmäisessä kirjeessään, he ovat kaikki ”Jumalan kansa”.
Ei tule siis sekoittaa käsitteitä kuten Israelin valtio tai Jumalan kansa. Termi ”Israel” on niin monimerkityksellinen, että jopa Paavali käyttää sitä kahdella eri merkityksellä Roomalaiskirjeen luvussa 9, jakeessa 6. Israelin valtio ei edusta kumpaakaan näistä Paavalin käyttämistä ”Israel” sanan merkityksistä, eli Israel (kaikki uskovat) tai Israelin kansa (juutalaiset).
On virhe tarkastella kriisiä hengellisestä näkökulmasta unohtaen täysin vuosikymmenten ajan kehittyneet poliittiset ja yhteiskunnalliset syyt konfliktin syttymiselle.
Julkaistu Uusi tie-lehdessä 22.5.2024